Vanliga frågor & svar om hemsidor

Generella frågor & svar. Om du vill ställa frågorna direkt så kan du klicka på knappen nedan.

Det enklaste och snabbaste sättet att skapa en hemsida till ditt företag är att anlita en webbyrå. Det andra alternativet är att göra det själv genom diverse mallbaserade tjänster som Wix, Squarespace med flera.

För att bygga en riktig hemsida behöver du köpa ett domännamn (www.dindomän.se) och skaffa ett webbhotell (gäller ej alla tjänster som ibland sköter det åt dig).

Det finns framförallt tre saker att tänka på när du bygger en hemsida:

  • Hur ska besökare hitta till din hemsida?
  • Vad vill du att dom ska göra när dom väl landat på hemsidan?
  • Hur håller du hemsidan uppdaterad?

Webhorisont använder i princip bara WordPress i kundprojekt. Det beror på att det är ett öppet system som är fritt att använda för vem som helst och gör det enkelt att lägga till nästan vilken funktion som helst på hemsidan, med hjälp av plugins. Dessutom är det relativt enkelt att lära sig grunderna, även för er kunder.

Läs mer om hemsida i WordPress här.

Ett vanligt spann för hemsidor för mindre företag och föreningar ligger mellan 8 000kr och 50 000 kr + moms.

Välj med fördel en webbyrå eller frilansare som du känner förtroende för och som förstår dina behov.

Fundera lite på vad som är viktigt för dig gällande din hemsida och ställ frågor kring det när du pratar med byrån/webbutvecklaren.

Du kan boka ett sånt samtal med Webhorisont här.

Du får oftast det du betalar för. Köper du ett billigt webbhotell så delar generellt fler personer på samma resurser, vilket kan medföra att din hemsida blir långsam.

Om du dessutom använder WordPress så krävs lite mer prestanda och då är det rekommenderat att leta efter ett webbhotell som erbjuder caching och lite mer RAM-minne som hjälper WordPress att fungera bra.

Det som oftast inte är så viktigt är själva lagringsutrymmet på webbhotellet. Det är sällan du behöver 100GB för en vanlig hemsida. Ca 20 GB räcker för de flesta.

Google kommer med tiden att hitta din hemsida, även om du inte gör något aktivt. När Google upptäckt din sida så kommer den bedöma om sidan är tillräckligt informativ och välgjord för att bli ”indexerad”. Det betyder att sidan kan visas i Googles sökresultat.

Om du vill ta kontroll över denna process så kan du skaffa ett konto på Google Search Console och därifrån lägga till din hemsida. Då kan du se när/om Google har läst in dina sidor och om/var dom syns i Googles sökresultat.

Du kan också betala för att synas på Google, med hjälp av annonser (Google Ads). 

En sökordsanalys tittar på vad folk söker på i ett visst land, region eller stad. Det ger den som författar texter till er hemsida en bättre idé om vad folk är intresserade av, inom ert tjänsteområde.

Genom att hitta ett antal sökord, relaterade till era tjänster, så kan en strategi tas fram för att skapa förutsättningar att syns för det sökordet på Google.

I samband med sökordsanalysen så tittar man även på konkurrensen på dessa sökord. Vissa sökord är lättare än andra att rimligen kunna synas för, som en nyskapad hemsida.

Värdet med att anställa någon att hjälpa er med detta är att det annars är svårt att bestämma vilka sökord som det är värt att satsa på. 

Webhorisont erbjuder hjälp med SEO i samband med att din nya hemsida byggs

  • Tänk ur besökarens perspektiv. Vad vill dom veta/se för att ta nästa steg mot att bli er kund?
  • Kolla vad andra i samma bransch har på sina hemsidor.
  • Försök att skapa någon typ av värde för besökaren till exempel genom att skriva artiklar inom ert expertisområde.
  • Besökare förväntar sig att ni har en sida om ert företag/förening (Om oss) samt en kontaktsida med lämpliga kontaktvägar (Kontakt).

Beroende på om din sida är skriven i kod av en programmerare/webbutvecklare eller är byggd i till exempel WordPress så är processen olika.

Om din hemsida är skriven i kod så behöver koden justeras för att visa hemsidan på ett bra sätt för mobilanvändare.

Om du använder WordPress så går det att byta till ett mobilanpassat tema.

Båda varianterna kan vara mer eller mindre tidskrävande och ibland är det bättre att göra om hemsidan, med samma innehåll, med hjälp av en annan plattform för att hålla nere tidsåtgången.

Om du behöver hjälp att mobilanpassa din hemsida så är du välkommen att boka in ett telefonsamtal med Webhorisont så tittar vi på din hemsida.

Dessa tips gäller WordPress:

  • Använd ett bra webbhotell 
  • Håll ditt tema och plugins uppdaterade
  • Ändra ditt användarn till något unikt (som ditt namn) istället för ”admin”
  • Överväg att byta inloggningsadressen till något annat är /wp-admin/
  • Installera ett plugin som begränsar antal inloggningsförsök
  • Använda ett lösenord som du inte använder på andra ställen med stora- och små bokstäver, siffror och tecken
  • Överväg att installera ett säkerhetsplugin
sebastian

Hur en hemsida blir din hemsida

För att skapa rätt design, funktioner och innehåll till din hemsida så behöver Webhorisont samla in information om ditt företag, tjänster och unika egenskaper. Detta görs under intervjun.

Läs mer »